Home » News » Η εξέλιξη των χειριστηρίων Xbox από το αρχικό Xbox στο Xbox Series X

Η εξέλιξη των χειριστηρίων Xbox από το αρχικό Xbox στο Xbox Series X

Published on 28 April 2020 at 07:17

Τα τέλη της δεκαετίας του '90 ήταν μια δύσκολη στιγμή Ξεκινώντας από την επιτυχία του PlayStation One, η Sony είχε ήδη σχέδια για το PlayStation 2 να κυριαρχήσει επίσης στην αγορά. Το Nintendo 64 ήταν στο τέλος του κύκλου ζωής του με την εταιρεία να απομακρύνεται από τις κασέτες για χάρη του  GameCube. Το Dreamcast της Sega ήταν ακόμα αλλά αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα λόγω της έλλειψης διαφήμισης και υποστήριξης, για να μην αναφέρουμε γενική διαφωνία μεταξύ των στελεχών της εταιρείας. Όλοι γνωρίζουμε όμως τι συνέβη - η Sega θα σταματούσε την κονσόλα και  αποσύρθηκε εξ ολοκλήρου από την κατασκευή κονσολών τον Μάρτιο του 2001.

Ωστόσο, λίγο πριν από αυτό, εμφανίστηκε ένας απίθανος ανταγωνιστής. Μετά από χρόνια φήμης, η Microsoft ανακοίνωσε τελικά τα σχέδια  της κονσόλας και αποκάλυψε το πρωτότυπο Xbox στο GDC 2000. Ενώ υπάρχουν πολλά να πούμε για το ιστορικό ανάπτυξης της κονσόλας, θα επικεντρωθούμε στο χειριστήριο που έκανε επίσης το ντεμπούτο του στο GDC. 

Το χειριστήριο του Xbox σχεδιάστηκε από τον προγραμματιστή Seamus Blackley και πήρε το ψευδώνυμο "Duke" από τον διαχειριστή έργου  Brett Schnepf. Ωστόσο, θα ήταν το άλλο ψευδώνυμό του, "Fatty", το οποίο θα ξεχώριζε πολύ περισσότερο στην κυκλοφορία. Παρά τις πολλές ομοιότητες με το DualShock 2 (όπως υποστήριξη rumble), το controller του Xbox είχε μια σειρά από μοναδικά χαρακτηριστικά. Μαζί με τα στάνταρ τέσσερα κουμπιά  που διαμορφώθηκαν μετά τη ρύθμιση των κουμπιών X, Y, A και B της Nintendo, η κονσόλα είχε δύο ακόμη κουμπιά πάνω από αυτά - ένα μαύρο, το άλλο λευκό.

Υπήρχαν κουμπιά Start και Select, αλλά τοποθετήθηκαν κοντά στο κάτω μέρος του χειριστηρίου, ακριβώς μεταξύ του ψηφιακού D-Pad και του δεξιού αναλογικού stick. Ο αριστερός αναλογικός τοποθετήθηκε στην αριστερή άκρη και στη μέση ήταν ένα τεράστιο έμβλημα με το όνομα και το λογότυπο Xbox σε μαύρο και πράσινο. Δύο σκανδάλες στηρίχτηκαν στην πλάτη. Ένα τακτοποιημένο χαρακτηριστικό ήταν το καλώδιο του ελεγκτή που έχει dongles που θα μπορούσαν να σπάσουν, μετριάζοντας κάθε κίνδυνο που θα προκαλούσε η ενεργοποίηση της κονσόλας.

Συνολικά, ο σχεδιασμός  χειριστηρίου του  Xbox ήταν παράξενος σε σύγκριση απευθείας με το DualShock 2 αλλά όχι εντελώς έξω από αυτόν τον κόσμο. Το πραγματικό πρόβλημα ήταν το μέγεθος και η κατασκευή του. Ήταν τεράστιο, περίπου τρεις φορές αυτό τον αντίστοιχο της Sony και φαινόταν πιο κατάλληλο για μεγάλα χέρια. Η ποιότητα κατασκευής δεν ήταν πολύ καλύτερη, καθώς θεωρήθηκε φθηνή από διαφορετικά καταστήματα.

Ωστόσο, μεγάλο μέρος του αποτυπώματος του χειριστηρίου οφείλεται στη σχεδίαση της πλακέτας κυκλώματος. Εκείνη την εποχή, η Microsoft ήθελε ένα διπλωμένο και στοιβαγμένο σχέδιο παρόμοιο με το DualShock 2. Δυστυχώς, ο προμηθευτής της, η Mitsumi Electric, αρνήθηκε και έτσι πήγε με το σχέδιο Duke. Υπήρχε όμως κάποια εξαγορά στον ορίζοντα. Όταν το Xbox ήρθε στην Ιαπωνία τον Φεβρουάριο του 2002, έπαιζε το μικρότερο, πιο άνετο Xbox Controller S (τα ακροατήρια σε αυτήν την περιοχή γλύτωσαν από την παρουσία του Duke). Η Microsoft θα φέρει τελικά το Controller S στο δυτικό κοινό, αντικαθιστώντας το αρχικό Duke σε τυποποιημένα πακέτα έως το 2002 στις ΗΠΑ και το 2003 στην Ευρώπη.

Το χειριστηρίο "S" είχε πολύ πιο θετική απήχηση και είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί. Εκτός από την πιο συμπαγή σχεδίαση, το Xbox Controller S διαθέτει πολύ λιγότερο ενοχλητικό έμβλημα Xbox στο μπροστινό μέρος, μικρότερες λαβές, επανατοποθετημένα ασπρόμαυρα κουμπιά και έλλειψη μεγάλου χάσματος μεταξύ του D-pad και του δεξιού αναλογικού stick. Αν και η τοποθέτηση των κουμπιών Start και Select ήταν περίεργη, που βρίσκεται στο κάτω μέρος του αριστερού αναλογικού , με Controller S αισθανόσουν  καλύτερα στο να το κρατήσεις και να χρησιμοποιήσεις. Ο Duke παρέμεινε ακόμα μια επιλογή για όσους το ήθελαν, αλλά το ''S'' ήταν το νέο πρότυπο.

Η Microsoft το αναγνώρισε καθώς προετοιμάστηκε για την επόμενη γενιά κονσόλας. Χάρη στο πλεονέκτημα της εκτόξευσης του Xbox 360 ένα χρόνο πριν από το PlayStation 3 (το οποίο είχε άλλες δυσάρεστες συνέπειες για την ποιότητα της κονσόλας), δεν έσπασε όταν έπεσε στο χειριστήριο. Λαμβάνοντας πολλές νότες σχεδίασης από το Xbox Controller S, Controller του Xbox 360 βελτιώνει περαιτέρω τα πράγματα. Το έμβλημα Xbox στο μπροστινό μέρος είχε φύγει, αντικαταστάθηκε με ένα μικρότερο κουμπί με το λογότυπο Xbox που ονομάζεται κουμπί "Guide".

Τα ασπρόμαυρα κουμπιά χάθηκαν με το κουμπί Select να αντικατασταθεί από το κουμπί Back, το οποίο είναι τώρα τοποθετημένο δίπλα στο κουμπί Guide μαζί με το κουμπί Start. Τα κουμπιά ώμων προστέθηκαν αν και η διάταξη όσον αφορά τα κουμπιά , τα αναλογικά sticks, το D-Pad και τα triggers ήταν λίγο πολύ το ίδιο με το Controller S. Το κουμπί Guide ήταν ίσως μία από τις καλύτερες νέες προσθήκες. Εκτός από το άνοιγμα του νέου μενού του Οδηγού - το οποίο επέτρεπε την ανταλλαγή μηνυμάτων, τη φωνητική συνομιλία και άλλες λειτουργίες χωρίς να φύγει από το παιχνίδι - θα ανάβει διαφορετικά τμήματα του δακτυλίου του όταν ήταν συνδεδεμένα πολλά χειριστήρια. Αυτό βοήθησε να υποδηλώνει τον παίκτη 1, τον παίκτη 2 και ούτω καθεξής.

Η Microsoft πρόσθεσε επίσης έναν σειριακό υποδοχή στο κάτω μέρος του χειριστηρίου, ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την προσάρτηση ενός chat-pad, ενώ το πάνω μέρος διαθέτει μια υποδοχή TRS 2,5 mm όπου μπορούσαν να συνδεθούν ακουστικά. Είχε επίσης μια ασύρματη παραλλαγή που λειτούργησε με μπαταρίες ή μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία, αλλά θα μπορούσε ακόμα να συνδεθεί στην κονσόλα μέσω καλωδίου USB.

Συνολικά, το Controller του Xbox 360  ειδικά μετά το  Duke ήταν θετική. Μια ωραία πρόσθετη λειτουργία του ελεγκτή ήταν ότι θα μπορούσε να συνδεθεί με έναν υπολογιστή, ο οποίος χρησιμοποίησε το πρόγραμμα της  Microsoft XInput για την αναπαραγωγή  τίτλων. Είτε ήταν γνωστό είτε όχι, αυτό θα είχε σημαντικό αντίκτυπο στη χρήση του χειριστηρίου με παιχνίδια PC για τα επόμενα χρόνια, παρέχοντας μια εξαιρετική λύση σε παίκτες υπολογιστών.

Το 2010, το ασύρματο χειριστήριο Xbox 360 έλαβε μια παραλλαγή σχεδίασης με το Play and Charge Kit. Αυτό επέτρεψε την έξοδο από το D-pad και με είτε τον παραδοσιακό σχεδιασμό σε σχήμα συν είτε το πιο κυκλικό σχήμα. Αν και δεν φαινόταν μεγάλη υπόθεση, αυτό θα αποτελούσε πρόδρομο της προσαρμογής που εισήχθη στο Xbox Elite Wireless Controller. Άλλα controllers  κυκλοφορούσαν ως προϊόντα περιορισμένης έκδοσης για ορισμένα παιχνίδια όπως το Gears of War, το Call of Duty: Modern Warfare 3 και το Halo 4. 

Έτσι, όλα πήγαιναν για χάρη στη Microsoft, παρά το γεγονός ότι το Xbox 360 κατέληξε στον αριθμό αποκλειστικών υψηλών προφίλ και τίτλων παιχνιδιών hardcore στο τέλος της διάρκειας ζωής του. Ευτυχώς, η εταιρεία προετοιμάστηκε ήδη για την επόμενη γενιά κονσολών.

Δυστυχώς  τα μηνύματα για το Xbox One ήταν σκληρά, με λειτουργίες πάντα online, την αυξημένη λειτουργικότητα του Kinect και την υπερβολική έμφαση στο να είναι μια λύση πολυμέσων all-in-one. Ενώ τα πολλά προβλήματα με την κονσόλα έχουν τεκμηριωθεί ατελείωτα με την πάροδο των ετών, ο ελεγκτής Xbox One αποδείχθηκε ότι είναι ένας από τους πιο συμπαγείς ελεγκτές μέχρι σήμερα

Το συνολικό σχήμα του χειριστηρίου αισθάνεται καλύτερα χάρη στις αλλαγές στις λαβές, με ένα πιο premium φινίρισμα με καμπύλες και σκανδάλες. Η διάταξη των κουμπιών παρέμεινε η ίδια, μέχρι το D-pad - το οποίο άλλαξε σε πιο παραδοσιακό σχεδιασμό για καλύτερη απόδοση σε παιχνίδια μάχης - και αναλογικά sticks.

Μερικές αξιοσημείωτες διαφορές περιλαμβάνουν το κουμπί Οδηγός που βρίσκεται κοντά στην κορυφή του και δεν διαθέτει τα τεταρτημόρια φωτισμού που θα μπορούσαν να διακρίνουν άλλους παίκτες. Την αφαίρεση των κουμπιών Start και Select υπέρ των κουμπιών Menu και Guide · και κινητήρες μέσα στις σκανδάλες που θα μπορούσαν να παρέχουν συγκεκριμένη δονηση. Είναι τρελό να πιστεύουμε ότι η Microsoft ξόδεψε πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του για το Xbox One, αλλά η προσπάθεια το δείχνει ξεκάθαρα.

Αν και η Microsoft θα έδινε μια μικρή αναθεώρηση το 2015, με μια υποδοχή ακουστικών στο κάτω μέρος και επιτρέποντας ενημερώσεις ασύρματου υλικο-λογισμικού, μια πολύ μεγαλύτερη παραλλαγή ανακοινώθηκε με το Xbox One Elite Controller. Διατίθεται στο εμπόριο ως κορυφαία συσκευή για τους «ελίτ gamer», με μια τρελή ποσότητα προσαρμογής.

Ειναι δυνατόν να αλλάξουμε τους αναλογικούς  και το D-pad, με εναλλάξιμα κουπιά στο πίσω μέρος που θα μπορούσαν να έχουν διαφορετικές λειτουργίες κουμπιών και "κλειδώματα σκανδάλης " που μείωσαν την απαιτούμενη απόσταση πίεσης . Και αν θέλατε πραγματικά να τρελαθείτε με τη ρύθμιση, ήταν δυνατό να προσαρμόσετε πλήρως όλα τα κουμπιά, τη σκανδάλη και την αναλογική ευαισθησία stick, όλα λειτουργούν. Θα μπορούσατε ακόμη και να αποθηκεύσετε δύο διαφορετικά προφίλ για κουμπιά και να κάνετε εναλλαγή μεταξύ τους όταν απαιτείται.

Παρά το υψηλό του κόστος (150€ κατά την κυκλοφορία), το Xbox Elite Wireless Controller σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Είναι ενδιαφέρον ότι αντιμετώπισε μια σειρά διαφορετικών ζητημάτων κατά την κυκλοφορία, όπως η ποιότητα κατασκευής που δεν είναι η ίδια, οι σκανδαλες δεν λειτουργούν σωστά και ούτω καθεξής. Η Microsoft φαίνεται να επιλύει αυτά τα ζητήματα - ή τουλάχιστον αντικατέστησε τα ελαττωματικά Controller . Αυτή δεν θα ήταν η τελευταία φορά που ένα Elite Wireless Controller θα αντιμετώπιζε προβλήματα υλικού.

 Μια ελαφρώς λιγότερο τρελή αναθεώρηση του προεπιλεγμένου Controller ήρθε το 2016, που συνέπεσε με την κυκλοφορία του Xbox One S. Το μοντέλο 1708 υποστηρίζει Bluetooth και υφές που δεν ήταν τίποτα πολύ δραστικό, αλλά παρείχε αξιοπρεπείς βελτιώσεις σε σχέση με τον προκάτοχο του.

Μέχρι το 2018, οι διαρροές έδειξαν ότι ένα Elite Wireless Controller Series 2 ήταν στο δρόμο. Ο ελεγκτής θα αποκαλυφθεί επίσημα στο E3 2019 με κόστος 179,99 €. Όσον αφορά τις δυνατότητες, προχώρησε ακόμη περισσότερο από τον προκάτοχό του, με εσωτερική επαναφορτιζόμενη μπαταρία με διάρκεια ζωής έως και 40 ώρες, λαβή από καουτσούκ που τυλίχτηκε γύρω του, περισσότερη ποικιλία στα εναλλακτικά κουπιά, ένα εργαλείο για ρύθμιση των αντιχείρων, την υποστήριξης Bluetooth και μια σύνδεσης USB-C. Καλύτερες λαβές σκανδάλης, αναμορφωμένοι προφυλακτήρες, έως και τρία προσαρμοσμένα προφίλ και ένα προεπιλεγμένο προφίλ που θα μπορούσε να αλλάξει κατά βούληση - η Microsoft δεν άφησε κανένα κόστος για να κάνει το Elite Wireless Controller Series 2 να ξεχωρίζει.

Όσον αφορά την εργονομία, οι λαβές είναι πιο γλυπτές. Το συνολικό μέγεθος δημιουργήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τα χέρια ενός οκταχρονου για να επιτρέψει μια ευρύτερη επιλογή παικτών να το χρησιμοποιήσει άνετα. Η υποστήριξη για Bluetooth Low Energy για σύζευξη με κινητές συσκευές και άλλο υλικό (ενώ θυμάστε επίσης τις διαφορετικές συσκευές με τις οποίες συνδυάζεται) μαζί με μια θύρα USB-C για φόρτιση. Τέλος, υπάρχει το κουμπί Share ακριβώς κάτω από τα κουμπιά View και Menu για λήψη και κοινή χρήση στιγμιότυπων οθόνης και κλιπ, όπως και στο DualShock 4. Η Microsoft δεν έχει ακόμη αποκαλύψει την ποιότητα των κλιπ και των στιγμιότυπων οθόνης που μπορούν να ληφθούν. Δυστυχώς, δεν υπάρχει εσωτερική επαναφορτιζόμενη μπαταρία όπως το Elite Series 2, αλλά τέτοιες μπαταρίες θα διατίθενται ξεχωριστά.

Το franchise Xbox δεν έχει τόσο καιρό στο προσκήνιο όσο άλλες κονσόλες, αλλά κατάφερε να διατηρήσει τη δική του ιστορία μέσα από τα διάφορα σκαμπανεβάσματα. Παρά το σαφώς τρομερό χειριστήριο για το αρχικό Xbox και τα προβλήματα με τη σειρά Elite Wireless Controller, η Microsoft έχει προσφέρει ποιοτικές συσκευές για κάθε γενιά, καλύπτοντας τόσο τα casual όσο και τα premium άκρα της αγοράς, προσφέροντας παράλληλα μια υγιή χρωματική προσαρμογή.

Είναι ειρωνικό το γεγονός ότι ενώ η Sony, γνωστή για τη διατήρηση ενός παραδοσιακού σχεδιασμού με τη σειρά DualShock, έχει αποκλίνει σε κάτι νέο εντελώς, η Microsoft είναι πιο συντηρητική στη φιλοσοφία της.  Ωστόσο, ανυπομονούμε να πάρουμε τα χέρια μας σε αυτό και να δούμε πώς μια πιθανή σειρά Elite θα μπορούσε να εμφανιστεί μακροπρόθεσμα.

by SpookyGr


«   »

Add comment

Comments

There are no comments yet.