Ένας νέος πόλεμος ξεκινάει και λέγεται Live Services.

Updated: Sep 13



Console Wars είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται ευρέως στη βιομηχανία για πάνω από μια δεκαετία. Αν και είναι αλήθεια ότι αυτή η "μάχη" μεταξύ χρηστών διαφορετικών κόνσολών υπάρχει από τότε που βγήκαν τα πρώτα μηχανήματα τις τελευταίες γενιές ήταν o πιο χρησιμοποιημένος όρος.

Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν για να δηλωθούν "νικητές" αυτoύ του πολέμου ήταν πολλά, ανάλογα με την πλευρά στην οποία βρισκόταν ο gamer. Ορισμένοι χρησιμοποιούσαν τον κατάλογο αποκλειστικών παιχνιδιών ως βασικό επιχείρημα, άλλοι στοιχηματίζουν στη δύναμη του μηχανήματος ή στην ευελιξία που προσέφερε όταν παίζουν. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, και ειδικά μετά την άφιξη του Xbox Series X | S και του PlayStation 5, οι διαφορές μεταξύ των κόνσολών έχουν μειωθεί, προσφέροντας αρκετά παρόμοιες εμπειρίες εκτός από συγκεκριμένες διαφορές στον αριθμό των pixel παραπάνω ή στον αριθμό των pixel παρακάτω. Στην πραγματικότητα, βιώσαμε γεγονότα που θα ήταν εντελώς απίθανα πριν από χρόνια με παιχνίδια του PlayStation Studios στο Xbox και των Xbox Game Studios στο PlayStation. Απέχουμε πολύ από το σενάριο στο οποίο παιχνίδια όπως το The Last of Us, το Uncharted ή το Marvel's Spiderman θα βρεθούν στις κονσόλες Xbox ούτε όμως franchises όπως το Halo ή το Gears of War θα μπορεί να τα βρει κάποιος στο PlayStation 5. Αλλά είναι αλήθεια ότι μετά την εξαγορά της Bethesda από το Xbox και τη μελλοντική αγορά της Activision Blizzard, είναι όλο και πιο πιθανό να δούμε τίτλους από τον έναν εκδότη στην κονσόλα του άλλου.

Χωρίς να προχωρήσουμε περαιτέρω, με αυτή την έννοια ο Phil Spencer διαβεβαίωσε ότι το Call of Duty ένα από τα μεγαλύτερα franchise του κλάδου θα συνεχίσει να φτάνει στις κονσόλες PlayStation ακόμη και μετά τη λήξη των υφιστάμενων εμπορικών συμφωνιών. Το ίδιο θα συμβεί, τουλάχιστον προς το παρόν, με τα παιχνίδια που αναπτύσσει η Bungie στο μέλλον παρότι ανήκει στην οικογένεια του PlayStation.

Όλα αυτά δείχνουν τα console wars όπως τα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα εξαφανίζονται, δημιουργώντας ένα πολύ διαφορετικό πανόραμα και στο οποίο (τουλάχιστον προς το παρόν ) η Microsoft εμφανίζεται με ένα πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων ανταγωνιστών γιατί ξεκινά τον "πόλεμο" υπηρεσιών .






Xbox Live Gold: ακολουθώντας τα βήματα της SEGA

Αν και πολλοί δεν το γνωρίζουν ούτε το PlayStation ούτε το Xbox ήταν οι πρώτες κονσόλες που προσπάθησαν να εφαρμόσουν το online παιχνίδι στις κονσόλες τους . Αυτός ο στόχος επιτεύχθηκε από τους ανθρώπους της SEGA το 1999 που κυκλοφόρησαν το Dreamcast στην αγορά. Η ιαπωνική εταιρεία λάνσαρε την κονσόλα της με στόχο όχι μόνο να εκμεταλλευτεί την πώληση βιντεοπαιχνιδιών αλλά και να ηγηθεί της αναπτυσσόμενης αγοράς διαδικτυακών παιχνιδιών κάτι που δεν έγινε τελικά εφικτό από την κατάσταση των παγκόσμιων υπηρεσιών διαδικτύου εκείνη την εποχή που ήταν ανέτοιμες για κατι τέτοιο. Η ιδέα όμως υπήρχε!



Ακολουθώντας τα βήματα που έφερε η SEGA όταν η Microsoft έκανε το βήμα να λανσάρει τη δική της κονσόλα αποφάσισε να ακολουθήσει την ιδέα που άφησε η ιαπωνική εταιρεία, ελπίζοντας να πετύχει μια νίκη όπου ο δημιουργός του Sonic απέτυχε. Με αυτόν τον στόχο κατά νου το Xbox Live έφτασε στις 15 Νοεμβρίου 2002 , και κυκλοφόρησε ξανά με την άφιξη του Xbox 360 στις 22 Νοεμβρίου 2005.


Μετά από αυτή τη δεύτερη κυκλοφορία, η Microsoft αποφάσισε να δημιουργήσει "δύο επίπεδα" του Xbox Live : Gold και Silver. Ενώ η πρώτη παρείχε στους παίκτες πρόσβαση σε όλες τις διαθέσιμες υπηρεσίες (φωνητική συνομιλία, αποθήκευση στο cloud παιχνιδιών, διαδικτυακά παιχνίδια κ.λπ.), η δεύτερη πρόσφερε περιορισμένη πρόσβαση σε ορισμένες από αυτές τις δυνατότητες. Λίγα χρόνια αργότερα, και μετά την κυκλοφορία του Xbox One, η Microsoft αποφάσισε να καταργήσει αυτά τα δύο επίπεδα, αφήνοντας μόνο και αποκλειστικά το Xbox Live Gold ως υπηρεσία.

Επιπλέον η υπηρεσία όχι μόνο πρόσφερε στους παίκτες τη δυνατότητα να απολαμβάνουν πολλές διαδικτυακές λειτουργίες, αλλά συνέχισε να προσφέρει και μηνιαία παιχνίδια δωρεάν για όσους έχουν ενεργή συνδρομή. Aκολουθώντας τα βήματα της συνδρομής το ίδιο έκανε και η Sony με το PlayStation Plus.




Η άφιξη του Xbox Game Pass

Μετά από μερικά φανταστικά χρόνια της Microsoft, όπου βρέθηκε να ξεπερνάει τη Sony με το Xbox 360, οι αποφάσεις που πάρθηκαν από τον τότε επικεφαλή Don Mattrik προκάλεσαν ελεύθερη πτώση από κάθε πλευρά. O Mattrik παραμερίζοντας τα AAA παιχνίδια και εστιάζοντας μόνο στο Kinect ( κάτι που δε ήταν καθόλου κακό όμως αλλά ήταν νωρίς για αυτό ) και σε υπηρεσίες που δεν ενδιέφεραν τον gamer τελικά, έκαναν το Xbox One να βρεθεί πολύ πίσω από το PlayStation 4 στην αγορά και να χάσει ότι είχε καταφέρει το Χbox 360 πριν από λίγα χρόνια.

Δεδομένης της κατάστασης της εταιρείας η Microsoft αποφάσισε να στοιχηματίσει σε μια αλλαγή στην κατεύθυνση του Xbox αντικαθιστώντας τον Don Mattrick με τον Phil Spencer ως επικεφαλής του εν λόγω τμήματος. Παρά το γεγονός ότι ορισμένα μέλη σκέφτηκαν διαφορετικά ο Spencer κατάφερε να πραγματοποιήσει μια από τις καλύτερες καινοτομίες που έχουν υπάρξει στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών τα τελευταία χρόνια: το Xbox Game Pass.

Η συνδρομητική υπηρεσία του Xbox γνωστή και ως "το Netflix των βιντεοπαιχνιδιών" έφτασε σε λίγους χρήστες του προγράμματος Xbox Insider τον Φεβρουάριο του 2017. Μετά από μια σειρά δοκιμών η υπηρεσία έφτασε τελικά στους χρήστες κατά το δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους, προσφέροντας έναν μικρό κατάλογο παιχνιδιών.

Με την πάροδο του χρόνου, η Microsoft έφερε σημαντικά νέα στην υπηρεσία της. Συγκεκριμένα στις 23 Ιανουαρίου 2018 ανακοίνωσε ότι τα first party παιχνίδια θα έρχονται στην υπηρεσία με αποτέλεσμα ότι όσοι χρήστες είχαν ενεργή συνδρομή Xbox Game Pass θα μπορούσαν απολαύσουν τις αποκλειστικότητες της Microsoft χωρίς να κανένα επιπλέον κόστος.

Αν και η διαφορά με το PlayStation 4 ήταν ανυπέρβλητη το Xbox κατάφερε να "γυρίσει" το παιχνίδι παρόλο που υπήρχαν φήμες για το πιθανό κλείσιμο του τμήματος Xbox πριν από την άφιξη του Spencer.

Στο σημείο αυτό μπορούμε να που ότι ο Spencer φύτεψε τον σπόρο για να κερδίσει έναν πόλεμο που είχε δεν έχει ακόμη ξεκινήσει : αυτό των υπηρεσιών.


Η Αρχή ενός τέλειου οικοσυστήματος

Παρά το γεγονός ότι από την άφιξη του Phil Spencer η εταιρεία ήταν πάντα δεσμευμένη να προσφέρει το καλύτερο δυνατό υλικό στους παίκτες – πρώτα με το Xbox One X και έπειτα με το Xbox Series X.Η αλήθεια είναι ότι το σχέδιο του αφεντικού του Xbox δεν αφορά την πώληση των περισσότερων κονσόλών αλλά την αύξηση χρηστών στις υπηρεσίες ( Game Pass / Game Pass Ultimate) .

Μόλις το Xbox Game Pass εγκαταστάθηκε στο Xbox One ο Spencer πήρε την απόφαση να επεκτείνει την υπηρεσία σε όσο το δυνατόν περισσότερες πλατφόρμες προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα να το απολαμβάνετε οπουδήποτε ( XCloud: δυστυχώς δεν έχει έρθει στην Ελλάδα ακόμη) χωρίς να χρειάζεται να περιοριστείτε σε μια συγκεκριμένη κονσόλα. Με αυτόν τον τρόπο, η εταιρεία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το Xbox Game Pass για υπολογιστή που πρόσφατα μετονομάστηκε σε PC Game Pass και αργότερα για κινητές συσκευές χάρη στο xCloud.

Το ΧCloud είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της Microsoft ενόψει του νέου τοπίου . Αν και στην αρχή η υπηρεσία ήταν διαθέσιμη μόνο σε κινητές συσκευές και συγκεκριμένα σε Android με τους μήνες η εταιρία κατάφερε να την επεκτείνει και σε άλλες πλατφόρμες ( iOS, Windows ) όπως επίσης σχεδιάζει την άφιξή της σε άλλες, όπως οι SmartTV.


Με αυτήν την υποδομή η Microsoft προηγήθηκε όλων των ανταγωνιστών της, καθιερώνοντας ένα οικοσύστημα (ένα σλόγκαν που χρησιμοποιούσε πάντα ο Phil Spencer) που καμία άλλη εταιρεία στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών δεν έχει επί του παρόντος. Μάλιστα, μόλις πριν από ένα μήνα, το Xbox ανακοίνωσε ότι το Game Pass είχε ξεπεράσει τους 25 εκατομμύρια χρήστες, αριθμός που έκανε το 2021 τη χρονιά με τα περισσότερα κέρδη στην ιστορία της εταιρείας .

Δεδομένης της επιτυχίας της Microsoft, υπάρχουν εταιρείες που προσπαθούν να ξεκινήσουν να πραγματοποιούν ένα μοντέλο παρόμοιο με αυτό. Οι τελευταίες φήμες αφορούν το PlayStation όπου υποδηλώνουν ότι η συνδρομή στο PlayStation Plus θα ανανεωθεί πλήρως δημιουργώντας τρία διαφορετικά επίπεδα στο οποίο οι παίκτες θα έχουν πρόσβαση σε διαδικτυακές λειτουργίες, έναν κατάλογο παιχνιδιών ή ακόμα και τη δυνατότητα να παίξουν μέσω streaming, όπως είναι η περίπτωση με το Xbox Game Pass Ultimate.

Οδηγώντας τον πόλεμο των υπηρεσιών

Όπως μπορούμε να δούμε, η Microsoft έχει δημιουργήσει ένα οικοσύστημα που ήδη γίνεται πρότυπο για τους μεγάλους ανταγωνιστές του κλάδου . Ωστόσο, αυτό δεν είναι το μόνο που έχει σημασία όταν δημιουργείτε ένα μοντέλο συνδρομής καθώς υπάρχει ένα άλλο στοιχείο που αποκτά την ίδια ή ακόμη μεγαλύτερη σημασία και είναι το περιεχόμενό του.

Προηγουμένως αναφέραμε την εξέλιξη που είχε το Xbox Game Pass από την άφιξή του, μεταβαίνοντας από μια υπηρεσία που πρόσφερε μειωμένο αριθμό παιχνιδιών σε μια υπηρεσία που μπορεί να μας προσφέρει AAA τίτλους σε τιμή πολύ χαμηλότερη από αυτή που θα μας κόστιζε εάν τα αγοράζαμε.

Συγκρίνοντάς το με το PS Now τη συνδρομητική υπηρεσία του PlayStation η διαφορά που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τους κύριους ανταγωνιστές του είναι ξεκάθαρη. Αν και είχε κάποια προβλήματα στην αρχή η αλήθεια είναι ότι η Sony προσφέρει μια καλή εμπειρία με έναν αρκετά αξιοπρεπή κατάλογο αλλά αυτό απέχει αρκετά από αυτό που προσφέρει το Xbox.



Θα πρέπει να δούμε τι αλλαγές έχει προετοιμάσει η Sony αλλά και εάν θα προσθέσει τελικά AAA παιχνίδια ή θα κρατήσει τα αποκλειστικά της εκτός. Όλα αυτά πρέπει να ληφθούν υπόψη για μπορέσει να συγκριθεί και τελικά να ανταγωνιστεί στα ίσια το Game Pass που αυτή τη στιγμή είναι ότι πιο user friendly υπάρχει στην gaming βιομηχανία.

Υπό αυτή την έννοια, η δουλειά της Microsoft ήταν ασυναγώνιστη τα τελευταία χρόνια . Παρά το γεγονός ότι πολλοί χρήστες θεώρησαν ότι η εξαγορά των στούντιο από την εταιρεία είχε στόχο να κερδίσει τον πόλεμο της κονσόλας προσφέροντας μεγαλύτερο αριθμό First Party παιχνιδιών από τον ανταγωνισμό η αλήθεια είναι ότι ήδη έχει επιλέξει ένα διαφορετικό σχέδιο που βασίζεται στην ενδυνάμωση της υπηρεσίας. Το τοπίο ξεκαθαρίστηκε ειδικά μετά την εξαγορά της Activision Blizzard .

Αν και είναι αλήθεια ότι εξαγορές όπως αυτές που πραγματοποιήθηκαν με στούντιο όπως η Ninja Theory, Playground Games ή την Obsidian θα μπορούσαν να έχουν ως στόχο την αύξηση του αριθμού των παιχνιδιών που ανήκουν στην επωνυμία Xbox είναι πιθανό ότι αυτός δεν είναι ο μόνος στόχος της εταιρείας.

Φαίνεται ότι υπήρχε πλάνο για τις δύο μεγαλύτερες εξαγορές που έχει κάνει μέχρι σήμερα: την Bethesda και την Activision Blizzard. Αν και έχει ήδη επιβεβαιωθεί ότι παιχνίδια όπως το Starfield θα είναι αποκλειστικά για το οικοσύστημα του Xbox αυτή η απόφαση περιέχει έναν πολύ πιο φιλόδοξο στόχο από τον προφανή που είναι η αύξηση της αξίας της υπηρεσίας . Το Xbox όχι μόνο θα προσφέρει στους χρήστες του τη δυνατότητα να παίξουν έναν τίτλο στην κονσόλα τους που δεν θα είναι διαθέσιμος σε άλλα συστήματα, αλλά θα προσθέτει και μια επιπλέον αξία στην υπηρεσία αυξάνοντας των κατάλογο των AAA παιχνιδιών που είναι διαθέσιμα.

Με την απόκτηση της Activision Blizzard αυτό το μοντέλο φαίνεται να έχει γίνει ξεκάθαρο και θα παρακάτω θα αναλύσουμε το γιατί. Αν και μετά την ανακοίνωση της αγοράς υπήρξαν πολλά ερωτήματα σχετικά με το εάν παιχνίδια όπως το Call of Duty θα σταματήσουν να εμφανίζονται στο PlayStation η αλήθεια είναι ότι το Xbox επιβεβαίωσε ότι ένα από τα καλυτέρα και εμπορικότερα franchise της βιομηχανίας θα συνέχιζεi να φτάνει στις κονσόλες της Sony ακόμη και όταν λήξουν οι υπάρχουσες συμφωνίες.

Δεν θα ήταν καλύτερο να ακολουθήσουν τα βήματα του Starfield και να μετατρέψουν το Call of Duty αποκλειστικό franchise; Μάλλον όχι για τη Microsoft. Η πρόθεση της με την εξαγορά της Activision Blizzard φαίνεται ότι δεν ήταν μόνο να αυξήσει τον αριθμό των αποκλειστικών παιχνιδιών του Xbox. Ο πραγματικός λόγος αυτής της κίνησης φαίνεται να είναι η αύξηση της αξίας του Xbox Game Passειδικά αν τα παιχνίδια των νέων studios που αγόρασε η Microsoft φτάνουν την πρώτη ημέρας κυκλοφορίας τους στη συνδρομητική υπηρεσία κάτι που είναι αναμενόμενο λαμβάνοντας υπόψη τι συνέβη με την Bethesda.

Με αυτή την κίνηση η Microsoft όχι μόνο αποκτά την κυριότητα ενός από τα πιο σημαντικά franchise στον κλάδο ( βάζοντας και τα οικονομικά έσοδα που αυτό θα επιφέρει ) αλλά διευρύνει και τη φήμη του Game Pass αφού οι συνδρομητές της υπηρεσίας θα έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν κάθε νέο Call of Duty σε αντάλλαγμα για 9,99 € το μήνα (όπως και τα υπόλοιπα παιχνίδια στον κατάλογο ) ενώ οι "αντίπαλοι" παίκτες θα πρέπει να αγοράσουν το παιχνίδι στην πλήρη τιμή (70€-80€ ).

Συνοψίζοντας όλα δείχνουν ότι η Microsoft είναι πολύ ξεκάθαρη για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει σε αυτόν τον νέο πόλεμο υπηρεσιών και παρακολουθώντας τις κινήσεις της εταιρείας φαίνεται ότι τα επόμενα χρόνια θα βρεθεί πρώτη με διαφορά γιατί όχι μόνο είναι αρκετά βήματα μπροστά από τον ανταγωνισμό αλλά με κάθε νέα κίνηση που κάνει προχωράει ακόμα παραπέρα !

226 views1 comment
8516e650591e012466489e16131ba608.png

Preorder Now

god-of-war-ragnarok-preorder-1657118252407.png