Πέθανε ο θρύλος του gaming Bernie Stolar σε ηλικία 75 ετών.



Ο Bernard "Bernie" Stolar, πρώην ανώτατο στέλεχος της Atari, της Sony Computer Entertainment America και της Sega of America, πέθανε μετά από μακροχρόνια ασθένεια στις 22 Ιουνίου σε ηλικία 75 ετών. Ο Stolar αφήνει μια κληρονομιά που έχει διαμορφώσει το σύγχρονο gaming όπως το ξέρουμε.

Ο Stolar ξεκίνησε την καριέρα του στα videogames ως επιχειρηματίας σε coin-up πριν πιάσει δουλειά ως πρόεδρος της Atari όπου μετά θα συνέχιζε να επιβλέπει στις Η.Π.Α. το λανσάρισμα του πρωτοποριακού PlayStation καθώς και τη μνημειώδη πρόκληση της κυκλοφορίας του αμερικανικού Dreamcast στις 9/9/99 μια εμβληματική ημερομηνία που επέλεξε ο ίδιος.


Γεννημένος στις 9 Οκτωβρίου 1946 ο Stolar εισήχθη στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών με την κυκλοφορία του 1981 του arcade παιχνιδιού Shark Attack. Δημιουργήθηκε από την Pacific Novelty, το Shark Attack μετά την κυκλοφορία του Jaws το 1975 η Universal Studios κατέθεσε αγωγή κατά του Stolar για το IP αλλά διαπραγματεύτηκε επιτυχώς την άδεια για την κατασκευή 1.000 μηχανών Shark Attack χωρίς να πληρώσει δικαιώματα. Ο Stolar κατασκεύασε 990 μηχανές και στη συνέχεια το σταμάτησε.

Τα επόμενα δέκα χρόνια ο Stolar δεν ξέφυγε πολύ από τα παιχνίδια. Σε μια στοά στο Σαν Φρανσίσκο άνοιξε το State Street Arcade πριν πιάσει δουλειά στο τμήμα των coin-up της Atari. Ήταν ακόμα στην Atari το 1984 όταν ο πρώην ιδρυτής της Commodore, Jack Tramiel, αγόρασε την εταιρεία και τελικά έγινε πρόεδρος της Atari από το 1990 έως το 1993.


Ωστόσο, ο Stolar αποφάσισε να ρισκάρει την καριέρα του πιάνοντας δουλειά σε αυτό που, τότε, ήταν "νέο" στη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών: Sony Computer Entertainment.

Η Sony και η Nintendo είχαν ανακοινώσει κάποτε μια συνεργασία για τη δημιουργία ενός «PlayStation» που θα βασίζεται σε CD-ROM. Αρχικά επρόκειτο να αποκαλυφθεί στο Consumer Electronics Show το 1991, αλλά αφού εξέτασε ένα παλαιότερο συμβόλαιο, ο τότε πρόεδρος της Nintendo Hiroshi Yamauchi ανακάλυψε ότι η Sony είχε τον απόλυτο έλεγχο σε οτιδήποτε δημοσιεύτηκε στο "SNES CD-ROM". Αντί να επαναδιαπραγματευτεί με τη Sony, η Nintendo ακύρωσε τα πάντα. Η Sony αποφάσισε να το κάνει μόνη της και ο Stolar ήταν ο μπροστάρης στην τελική κυκλοφορία.

Κατά τη διάρκεια της τριετούς θητείας του ως εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Sony Computer Entertainment America, υπεύθυνος για την επιχειρηματική ανάπτυξη και τις σχέσεις με τρίτους, ο Stolar απέκτησε μια πιο δημόσια προσωπικότητα, χρησιμοποιώντας προς όφελός του τις γνώσεις του στο coin-op gaming. Ως αποτέλεσμα, βοήθησε στην κυκλοφορία μιας από τις πιο επιτυχημένες κονσόλες όλων των εποχών στις ΗΠΑ στις 9 Σεπτεμβρίου 1995.

«Γνώρισα τον Bernie το 1995», λέει ο Rob Dyer, ο οποίος τώρα είναι στην Capcom. «Ήμουν αντιπρόεδρος διεθνών εργασιών στην Crystal Dynamics, κάνοντας συμφωνίες, πουλώντας προϊόντα και τοποθετώντας τα προϊόντα μας σε διανομείς στο εξωτερικό. Ο Bernie είχε μόλις ξεκινήσει ως επικεφαλής third-party τίτλων για το PlayStation.


«Εκείνη την εποχή, το PlayStation δεν ήταν τίποτα, αλλά ήρθε με τη στάση του που έλεγε ότι το PlayStation θα ήταν κάτι. Μας είπε ότι έπρεπε να φτιάξουμε παιχνίδια για τη Sony.

Είχαμε αποτύχει στο 3DO. Είχαμε αποτύχει στο Saturn. Μετά το φτιάξαμε στο PlayStation. Έκανα πολλές συμφωνίες με τον Bernie όλα αυτά τα χρόνια… ειδικά όταν έγινα πρόεδρος της Crystal. Ήταν ο μέντοράς μου».

Πριν από την κυκλοφορία του PS1 ο Stolar πήρε μια πρώιμη και κάπως αμφιλεγόμενη απόφαση να μην κυνηγήσει τα role-playing games για το PlayStation, επιλέγοντας να επικεντρωθεί στη δημιουργία ανταγωνιστικών κυκλοφοριών για να προσελκύσει το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο αγοράς ξεφεύγοντάς από τη Sega και τη Nintendo όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Ο Stolar επικεντρώθηκε στα fighting games μεταξύ άλλων ειδών, και έκλεισε μια σημαντική συμφωνία με τη Williams για να εξασφαλίσει το Mortal Kombat 3. Ενας τίτλος που θα βοηθούσε τη Sony να αποκτήσει από νωρίς ένα προβάδισμα στην αγορά των κονσολών στην Αμερική.

Ο Shuji Utsumi κατά τη διάρκεια της εποχής του Stolar στη Sony ανάφερε: «Ο Bernie συνέβαλε στο να γίνει το PlayStation μια νικηφόρα πλατφόρμα και να υποστηρίζεται περισσότερο από τους προγραμματιστές μέχρι σήμερα».


Ενώ το Sega Saturn είχε από νωρίς προβάδισμα έναντι του PlayStation στην Ιαπωνία (εν μέρει λόγω της δημοτικότητας ενός arcade port του Virtua Fighter) το περίφημο σόου της Sega στην E3 το 1995 αναιρέθηκε εντελώς από τον Steve Race της Sony, ο οποίος ανέβηκε στο περίπτερο και είπε τρία λέξεις: «Δύο ενενήντα εννέα». Με αυτό, το PlayStation είχε υποβαθμίσει το Saturn κατά 100 $ στην εκκολαπτόμενη δυτική αγορά της εποχής των 32 bit, προσθέτοντας προβλήματα στην Sega.

Μετά ήρθε μια κίνηση που εξέπληξε πολλούς. Παρά το γεγονός ότι κέρδισε προφανώς το Sega Saturn στις πρώτες μέρες των πολέμων της κονσόλας στα μέσα της δεκαετίας του '90, ο Stolar έγινε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Sega of America, αντικαθιστώντας τον Tom Kalinske.

Όταν ο Stolar εντάχθηκε στη Sega, η Sony είχε αποτελειώσει το Saturn και ετοιμαζόταν να συντρίψει τη Nintendo, η οποία ακόμα ετοιμαζόταν να αποκαλύψει το N64. Η αρχική νίκη του Stolar αποδείχθηκε πύρρειος στο νέο του ρόλο στη Sega. Κοίταξε το μέλλον και είχε μια τελευταία ευκαιρία για τη Sega να λάμψει.

Όταν η Sega τράβηξε την πρίζα του Saturn το 1998 και ανακοίνωσε νέο hardware ο Stolar εργάστηκε πυρετωδώς για να δημιουργήσει ένα δυνατό marketing που θα είχε ως στόχο να σταματήσει την επέλαση της Sony στην Αμερική. Υπό την ηγεσία του, η Sega ανέπτυξε και teasαρε το Dreamcast και διοργάνωσε μια άνευ προηγουμένου σειρά εκκίνησης 18 παιχνιδιών. Παράλληλα προσέλαβε τον ανώτερο αντιπρόεδρο αθλητικού μάρκετινγκ της Reebok, Peter Moore.,

«Ευχαριστώ τον Bernie για το ξεκίνημά μου σε αυτόν τον κλάδο, μια καριέρα που κράτησε περισσότερα από 20 χρόνια», λέει ο Moore, ο οποίος συνέχισε στις κορυφαίες θέσεις με τη Microsoft, την EA και τη Liverpool. «Τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε συμβεί χωρίς τον Bernie! Να πιστέψει σε κάποιον που θα μπορούσε να αποκτήσει δεξιότητες απο το μάρκετινγκ αθλητικών παπουτσιών και να τις χρησιμοποιήσει στην αγορά των βιντεοπαιχνιδιών.

«Ήταν δυναμικός, μαχητικός για όλους τους σωστούς λόγους και ήθελε να κάνει το σωστό όλη την ώρα για τον πελάτη».


Ο Utsumi, ο οποίος έφερε τον Stolar στη Sega στην ανάπτυξη προϊόντων, προσθέτει: «Στη Sega, ο Stolar απέκτησε την Visual Concepts για να ενισχύσει εκ νέου τη Sega Sports, να δημιουργήσει το εμπορικό σήμα 2K Sports και να λανσάρει το Dreamcast. Ήμουν μαζί του εκείνες τις μέρες και πέρασα υπέροχα μαζί του, [βλέποντας] την επόμενη εξέλιξη της βιομηχανίας».

Τον Αύγουστο του 1999 με την κυκλοφορία του Dreamcast να απέχει μόλις ένα μήνα μακριά ( ο Stolar ) αποχώρησε από τη Sega μετά από πολλές διαφωνίες με τα κεντρικά γραφεία στην Ιαπωνία σχετικά με την ημερομηνία κυκλοφορίας και τη συμπερίληψη του μόντεμ, τα οποία πάλεψε με επιτυχία να συμπεριλάβει, καθώς και την αρχική τιμή της κονσόλας. Ο Μουρ τον αντικατέστησε, αλλά τα σχέδια του παρέμειναν στη θέση τους. Η κυκλοφορία του Sega Dreamcast στις ΗΠΑ στις 9 Σεπτεμβρίου 1999 αποδείχθηκε απίστευτη επιτυχία, παρόλο που όλοι μας γνωρίζουμε την κατάληξη την κονσόλας.

Παρά την απότομη αποχώρησή του, οι ιστορίες της θητείας του Stolar στη Sega συνεχίζουν να δείχνουν το σημάδι ενός ανθρώπου που αγαπούν οι συνάδελφοί του. Ο πρώην συνάδελφος Scott Hawkins, ο οποίος τώρα εργάζεται στην αδειοδότηση λογισμικού και τις σχέσεις συνεργατών στη Nintendo, θυμάται την επιμονή του απέναντι στον ανταγωνισμό.

«Ο Bernie λάτρευε να μάχεται ενάντια στους ανταγωνιστές μας», λέει. «Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι όταν ήταν πρόεδρος της Sega της Αμερικής και έμαθε για ένα επερχόμενο τουρνουά γκολφ που διοργανώνεται από τη Sony για τρίτους συνεργάτες. Προφανώς η Sega δεν κλήθηκε. Ο Bernie έβαλε ανθρώπους να αντικαταστήσουν τις μπάλες γκολφ της Sony με μπάλες γκολφ Sega, [και] επιπλέον μπάλες γκολφ Sega τοποθετήθηκαν στρατηγικά στις τρύπες στο γήπεδο του γκολφ.

«Έδωσε το πράσινο φως για να προσλάβουν κάποιον να οδηγεί ένα καρότσι του γκολφ γύρω από το γήπεδο ντυμένος ως Sonic the Hedgehog, και μάλιστα προσέλαβε ένα αεροπλάνο για να πετάξει πάνω από το τουρνουά γκολφ με πανό απο πίσω του. Παρά το γεγονός ότι αυτό ήταν μια εκδήλωση της Sony, ήταν σαφές ότι η Sega θα ήταν η "πρώτη" και στο επίκεντρο όλων των τρίτων συνεργατών.

Αφού εγκατέλειψε τα παιχνίδια πρώτης γραμμής της κονσόλας, ο Stolar παρέμεινε ένα σύμβολο της βιομηχανίας παιχνιδιών. Διετέλεσε Πρόεδρος της Mattel Interactive για τρία χρόνια, εργάστηκε ως σύμβουλος για τη Cisco και την Golden Gate Capital και ήταν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Adscape Media που αγοράστηκε από την Google.

Ο Stolar παρέμεινε ενεργός στα παιχνίδια μέχρι το θάνατό του. Το 2014, διορίστηκε εκτελεστικός πρόεδρος της πλατφόρμας ZOOM, και έγινε προσωπικός μέντορας του Jordan Freeman του νεαρού ιδρυτή της εταιρείας.

«Δεν πίστευα ότι θα μπορούσα να προσεγγίσω έναν άνθρωπο σαν τον Bernie», λέει ο Freeman «αλλά δέχθηκε την κλήση μου, ήταν πρόθυμος να συναντηθεί μαζί μου και ζήτησε να δει την επιχειρηματική μου πρόταση. Έδωσε σε όλους μια ευκαιρία. Με τον καιρό, έμαθα ότι δεν ήμουν ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που το βίωσε αυτό».

Η Sherry McKenna, η διευθύνουσα σύμβουλος της Oddworld Inhabitants, περιγράφει τον Stolar ως ειλικρινή και ακλόνητα πιστό. Έχοντας τον πρωτογνωρίσει στη δεκαετία του 1970, η McKenna έχασε την επαφή με τον Stolar μέχρι που άφησε μια καριέρα στον κινηματογράφο για να ιδρύσει το διάσημο στούντιο πίσω από το Oddworld: Abe’s Oddysee.

Όπως ο Freeman έτσι και η McKenna τηλεφώνησε στον Stolar χωρίς να περιμένει να δεχτεί την κλήση της. Αντίθετα την πήρε και την καθοδήγησε.

Και προσθέτει: «Όταν ο Bernie πίστευε σε εσένα, πίστευε απόλυτα σε σένα. Δεν υπήρχαν ερωτήσεις, απλώς σε βοήθoύσε να πετύχεις».


Ο Mark Subotnick, ο ανώτερος διευθυντής του Desktop Enthusiast Business για την Intel – ο οποίος συνεργάστηκε με τον Stolar μαζί με τον Utsumi συνεχίζει: «Ο Bernie ήταν το αφεντικό μου, ο φίλος μου, ο μέντοράς μου και ένας απίστευτος ηγέτης. Ήταν πάντα αληθινός στον εαυτό του και σου έλεγε πάντα την αλήθεια. Κράτησε μια αληθινή πολιτική ανοιχτών θυρών και πίστευε στην τυραννία της ιδέας.

«Δεν θα ήμουν εδώ που είμαι σήμερα χωρίς τον Bernie. Η επίδρασή του στον κλάδο μας θα είναι αισθητή για χρόνια. Του λείπει πολύ».

Ο Rod Cousens ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος απο την Acclaim, Codemasters και Jagex, ο οποίος έγινε CBE από τη Βασίλισσα Ελισάβετ II για τις υπηρεσίες του στη βιομηχανία των παιχνιδιών στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές το 2010, λέει για τον φίλο του: «Ο Bernie είχε παρουσία και έφτασε πολύ μακριά. Ήταν σε θέση να περιηγηθεί στους παγκόσμιους πολιτισμούς, να τον ακούσουν και να κερδίσει σεβασμό. Υπάρχουν πολλοί που του οφείλουν την καριέρα τους στα βιντεοπαιχνίδια, καθώς κατάφερε να εντοπίσει τα ταλέντα και να απογειώσει την καριέρα τους καθώς συνέχισαν να κάνουν σπουδαία πράγματα. Άφησε το στίγμα του στον κλάδο των βιντεοπαιχνιδιών και άγγιξε πολλούς γύρω του. Η οικογένειά μου και εγώ νιώθαμε αυτή τη φιλία πάντα και θα είμαι για πάντα ευγνώμων για αυτό».

Τελευταίο αλλά σίγουρα εξίσου σημαντικό, ο Ken Kutaragi –ο επονομαζόμενος «πατέρας του PlayStation» που επέβλεψε τη δημιουργία των PlayStation 1, 2 και 3, καθώς και του PSP– ήταν απίστευτα κοντά στον Stolar και έδωσε ίσως το πιο συναισθηματικό αφιέρωμα στον καλύτερο φίλο του ως φόρο τιμής στην ιστορική καριέρα του.

«Ο Bernie ήταν ο άνθρωπος που αφιέρωσε τη ζωή και το πάθος του στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών», λέει ο Kutaragi. «Ήταν επίσης ένας από τους καλύτερους φίλους μου και περάσαμε πολλές στιγμές μαζί, ακόμα και όταν έλειπε από τη δουλειά.

87 views0 comments
8516e650591e012466489e16131ba608.png

Preorder Now

god-of-war-ragnarok-preorder-1657118252407.png